zondag 26 oktober 2014

Sociaal emotionele ontwikkeling - Wij worden blij/verdrietig van...

 

In mijn groep ben ik de laatste weken tijdens de Kanjertraining veel bezig met gevoelens en dan vooral wat bepaalde handelingen en gebeurtenissen kunnen doen met de gevoelens van een ander. Hoe zorg je ervoor dat iemand zich fijn voelt en niet verdrietig? Wat kan ik doen om de gevoelens van een ander te verbeteren? Wat vind ik fijn en wat kan ik doen om dit gevoel te houden?
In verschillende groepjes hebben de kinderen gesproken over de verschillende gevoelens die we behandelen tijdens deze opdracht. Omdat dit een eerste opdracht is hebben we het heel simpel gehouden door maar over twee emoties te praten: blijdschap en verdriet. Omdat er verschillende meningen zijn heb ik er ook voor gekozen een middenweg op te hangen: het oranje blad. Vervolgens hebben de kinderen in groepjes tekeningen en woorden op post-its gemaakt en deze naast de juiste poster gehangen. 
Aan het einde van de les hebben we gesproken over de resultaten. Ook hierin zijn er mogelijkheden te over; waarom hangen er bij 'blij' meer post-its? Welke tekeningen en woorden hangen er bij het oranje blad en waarom? 
Door deze opdracht vaker te doen en de resultaten in het zicht te laten hangen houden we ook het onderwerp 'andermans gevoel' bespreekbaar in de groep. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten