dinsdag 19 augustus 2014

Inrichting/organisatie - computergebruik

In een eerdere blog liet ik al het grote whiteboard in mijn groep zien, die zo mooi is gemaakt door mijn vriendinnetje, en tevens leerkracht, Marieke. In mijn groep heb ik nog een whiteboard en lange tijd wist ik niet wat ik hiermee wou. Tot ik me bedacht dat ik de organisatie rondom het gebruik van de groepscomputers beter zou willen regelen, en zo zijn Marieke en ik samen gaan brainstormen. Het uiteindelijke resultaat is op de foto hieronder te zien. 


Het idee is dat de kinderen in een tabelvorm kunnen aflezen wie er op dat moment op de computer aan het werk zijn, wie er nog moeten, en welke opdracht er gedaan kan worden. Bij de foto's hieronder geef ik een kleine uitleg. 

Ik heb drie groepscomputers. Daarom zijn er drie groepen met kinderen. Ieder kind heeft een eigen naamkaartje met een magneet, zodat zij deze makkelijk kunnen verplaatsen. 

Er zijn drie vakken met daarin de computerprogramma's die kinderen die week moeten doen. Ik kan ervoor kiezen de kinderen drie keer of minder per week op de computer te laten werken. Zo kunnen kinderen op maandag al zien wat ik van hen verwacht qua computerwerk. Dit kan dus bijvoorbeeld ook drie keer Zoem, of twee keer Bloon zijn. 


Hoe werken de kinderen met het bord?


De kinderen die op de computer aan het werk zijn plaatsen hun naamkaart op de lijn. Zo kunnen alle kinderen zien dat de computers bezet zijn.

Wanneer een kind geweest is, plaats hij of zij het naamkaartje in het volgende vak. Het naamkaartje staat nu in het vak van Bloon, dus deze opdracht heeft dit kind afgewerkt. Het volgende kind plaats het naamkaartje op de lijn en zo is dus duidelijk dat er één kind al is geweest en dat er een kind bezig is. We werken dus langzaamaan naar beneden op het bord.

Wanneer ieder kind in het eerste vak staat (in dit geval is iedereen op Bloon geweest), starten ze met het volgende vak. Zo werken we door tot iedereen in het laatste vak staat en ze dus allemaal alle programma's hebben afgewerkt. 

Door kinderen in groepen te verdelen zorg je er als leerkracht voor dat elke groep zelf verantwoordelijk is voor de doorloop in hun groepje. In het verleden werkte ik met één grote groep maar dan ben je al snel als leerkracht bezig met het regelen van het computergebruik. Het idee is nu dat kinderen dit zelf gaan doen.

1 opmerking:

  1. Hoi Margot. Erg goed idee! Ik ga het dit jaar uitproberen:)

    Groetjes,
    Fanny

    BeantwoordenVerwijderen