zondag 23 augustus 2015

Inrichting/organisatie - Mijn klaslokaal 2015/2016 - De details

Eerder plaatste ik al dit bericht over mijn klaslokaal van 2015/2016. In dit bericht laat ik met foto's een aantal details van mijn groep zien en geef ik hier en daar uitleg waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt. 

 

Op de foto's hierboven zie je mijn instructie tafel, computerkast en mijn rode archiefkast. Ook dit jaar heb ik weer geen bureau. Ik gebruikte hem alleen na schooltijd en het was meer een verzamelplaats van rommel gedurende de dag. 
Aan het einde van de dag bereid ik de nieuwe dag voor en dan leg ik alle materialen op de instructietafel. Ik leg het zo klaar dat alleen alle benodigdheden van het eerste vak klaarliggen zodat deze materialen weg zijn na de instructie en ik dus voldoende ruimte heb aan de instructietafel voor mijn verlengde instructie. De computerkast staat direct achter mijn instructietafel. Zo kan ik snel switchen tussen die twee als het nodig is. Op de archiefkast ligt mijn groepsmap met het weekrooster. In de zwarte brievenbakjes zitten mijn methodes. Ze zitten per vak in een apart brievenbakje. Zodra ik klaar ben met de instructie en de materialen niet meer nodig heb leg ik ze daarin terug. Ik gebruik grote paperclips om bij te houden waar ik ben in de methode. 


Hier zie je de muur naast mijn deur naar de gang en boven het gootsteenkastje. Je ziet mijn houten kalender die ik elke dag gebruik in de kring. Ook staan er mijn potlodenbakjes en een kookboekstandaard met daarop mijn voorleesboek. Op deze manier heeft het boek een prominente plek in de klas. Bij Ikea heb je servethouders die hier goed voor te gebruiken zijn.
Aan de muur hangt de letterkaart van Pennenstreken. Ik plak alle letters af en haal er een kaartje af als de schrijfletter aangeleerd is. Ik vind het belangrijk dat kinderen zien hoe ver ze zijn in het schrijfproces en op deze manier zien ze dus precies hoeveel schrijftletters er nog gaan komen. Tijdens de eerste schrijfles leer ik hen ook het schrijfversje aan en laat ik ze kennismaken met het schrijfhuis


Dit is mijn viertafel. Eerder schreef ik hier al een bericht over maar zoals je kan zien staan er wat andere materialen op. Mijn toileteend, een bakje voor de fietssleutels, een spaarpot voor het zendingsgeld, onze godsdienstmethode (in een servethouder), het letterboek van Pennenstreken, een kaarsje, een letterkoffer (hier komen alle flitsletters in), een beurtenbakje en een doos vol verjaardagsmateriaal.  


Op dit raam, voorin de klas, komt de getallenlijn tot 100 te hangen. Ik start nu met 1 tot 20 en gedurende het jaar vullen we de rest aan tot we bij 100 zijn. Ik plak steeds alleen de getallen erbij die in de rekenlessen naar voren zijn gekomen. Hier zie je ook het stoplichtpoppetje hangen. Als ik aan de instructietafel bezig ben, of met een leerling op een andere plek, dan zet ik het poppetje op rood en weten de kinderen dat ze mij niet om hulp kunnen vragen.


Hier zie je mijn computerbord, mijn magazijndeur, het databord, mijn verjaardagsbloemen, postvakjes, meeneembak, en letterbord


Hier zie je mijn whiteboard met een kalender, de moet- en magtaken van de eerste week en het rooster van de eerste dag. 


Dit is één van mijn ramen met uitzicht op het schoolplein. Ik heb hier het boek van kanjertraining staan en de petten hangen. Hier gebruik ik haakjes met zuignappen voor (het oorspronkelijk idee is van mijn collega juf Bertine). 

 

Ik heb een hoop leesmateriaal in de klas. De boekenkast ligt vol met strips, natuurboeken en Donald Ducks en op de vensterbank staan Katriens, Okki's, infoboeken, kijkboeken en een bak met leesboeken. Hier komt ook een bak bij te staan met de leesboeken van VLL. Ook hier staat een boek op een keukenboekstandaard. Hij staat open zodat kinderen de leuke plaat kunnen zien en het boek eerder pakken. Ieder kind mag ook in onze schoolbibliotheek een leesboek kiezen welke ze in hun lade bewaren. 



Hier staat mijn handpop, de knuffel van Zoem en er hangen koptelefoons voor de kinderen die meer stilte nodig hebben tijdens het werken. 



Naast mijn lokaal heb ik een extra ruimte omdat ik een grote groep (33 lln) heb. Hier staan alle kasten. Er staat ook een archiefkast. Op deze kast bewaar ik alle materialen van VLL die ik nodig heb zodat ik ze makkelijk bij elkaar kan zoeken. Ook heb ik alvast een flinke stapel Letterzetter bladen liggen en mijn letterposters liggen ook al klaar. 


In deze witte bakken ligt het extra werk. De afspraak is dat iedere leerling er iets uit kan pakken wanneer ze dit willen maar pas een nieuw blad pakken als het eerste helemaal af is. Hier staat ook Feestneus van VLL. Alleen de bladen van kern 1 zitten er in. Per blad zitten er 10 kopietjes in zodat er voldoende is om mee aan de slag te gaan. Feestneus is een extra magtaak dus is geen verplichte activiteit in mijn groep.


Per tafelgroep orden ik alle schriften. Als kinderen eenmaal gewend zijn aan de kleuren van de tafelgroepen en in welke groep welk kind zit kunnen zij de schriften ook zelf voor mij ordenen. Scheelt mijzelf weer werk. Ik heb de schriften niet voorzien van namen. Ten eerste kost me dit veel te veel tijd en ik leer kinderen juist graag dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen materialen. Als ze hun naam slordig of gehaast schrijven dan kunnen andere kinderen het niet lezen en moet je wel heel vaak zeggen dat het jouw schrift is. 

 
 

Hier zie je mijn groepscomputers die op de gang staan. Ik heb ze dit jaar bij het raam gezet zodat ik de kinderen goed kan zien. Hier zie je ook mijn gangposters hangen.

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit bericht, plaats dan vooral een opmerking hieronder. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten