zondag 5 oktober 2014

Lezen - Woordrijen in de klas (ZLKLS)


Op dinsdag 23 september j.l. had ik mijn eerste cursusdag van 'Zo leer je kinderen lezen en spellen'. Een dag met de nadruk op de lees- en spellingsles in de klankzuivere periode. 
Als leerkracht van groep 3 een dag waarin ik veel herkenbare dingen mocht horen ('dat doe ik al') maar ook veel nieuwe dingen mocht leren. Één van die dingen was het aanbieden van woordrijen die de gehele week prominent in de klas aanwezig zijn. In mijn geval heb ik geen white- of krijtbord aanwezig die ik hiervoor kan gebruiken, dus print ik de woordrijen uit op A3 papier en plak ik ze op het grote raam aan de voorkant van mijn lokaal. 
De woordrijen zijn onderdeel van de kernonderdelen van ZLKLS. Het idee is dat je elke week nieuwe woordrijen plaatst en deze meerdere keren per dag met de kinderen leest. Ook kan je een pictoverhaal plaatsen. In mijn geval heb ik ditmaal een aantal zinnen opgehangen. In de toekomst wil ik ook zelf pictoverhalen gaan schrijven.
In de methodiekmap (deze is hier te bestellen) staan verschillende voorbeelden van woordrijen. Deze map is ook prima te gebruiken zonder de cursus te volgen. Je hebt dan alleen niet het volledige beeld van de methodiek. In de map vind je een aantal handige onderdelen, waaronder voorgeschreven woordrijen die je dus zo kan overnemen voor in je groep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten