zondag 5 oktober 2014

Sociaal emotionele ontwikkeling - 'Ik ben goed in...'


In mijn groep combineer ik graag coöperatieve werkvormen met lessen van de Kanjertraining. Bij ons op school hebben we de afspraak welke vormen van coöperatief werken wij in welke groep aanbieden. De placemat is één van de vormen waar we in groep 3 mee starten. Ditmaal was de opdracht 'ik ben goed in...'. De achterliggende gedachte is dat kinderen hun eigen goede eigenschappen moeten kunnen benoemen voor ze dit van een ander te kunnen zeggen. Daarom is dit een oefening die ik al vroeg in het schooljaar doe. Ook leer je als leerkracht kinderen zo beter kennen; de één vindt het lastig iets te benoemen over zichzelf en de ander kan niet stoppen met tekenen. Dit is ook een goed moment om te bespreken dat je goed kan zijn in bijvoorbeeld tekenen maar ook in het helpen van je anderen en lief zijn en wat het verschil tussen dit alles is. Dat het fijn voor jezelf dat je goed kan klimmen maar dat als je goed problemen op kan lossen dit ook anderen kan helpen. Jonge kinderen geven al snel een ander als compliment 'je kan hard rennen' of 'je hebt een mooie fiets'. Op deze manier leer je kinderen ook op een andere manier naar zichzelf en dus ook naar een ander te kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen