donderdag 18 augustus 2016

Inrichting/organisatie - Het takenbord


Eerder schreef ik dit bericht over het werken met materiaalbazen in de klas. Ook komend jaar werk ik weer met materiaalbazen. Op exact dezelfde manier, want dit werkt heel prettig. Ditmaal heb ik alleen de naamkaarten getypt, geprint en gelamineerd in plaats van geschreven. Dat is toch veel mooier #perfectionist.

Wat mij gedurende het afgelopen schooljaar opviel is dat ik veel bezig was met het persoonlijk verdelen van bepaalde taken. Mijn leerlingen hadden namelijk regelmatig conflicten over bepaalde taken, juist omdat ze deze graag wouden doen. Echter betrapte ik mezelf er regelmatig op dat ik snel dezelfde kinderen de vloer liet vegen of de potloden liet slijpen. Daarom heb ik voor komend jaar een nieuw systeem bedacht. 

Eerst ben ik gaan bedenken welke taken ik wil voortzetten. De belangrijkste taken in mijn groep zijn het opruimen van de verschillende spellenkasten, het slijpen van de potloden, het vegen van de vloer, het netjes houden van de bakken met boeken en het controleren van de kluisjes (regelmatig staan ze open of liggen er zelfs spullen uit de kluisjes). Deze taken heb ik speciale namen gegeven zodat ze makkelijker te benoemen zijn. Zo hebben we de kastenkoning, de potlodenprofessor, de bezembaas, de bibliotheekbewaker en de kluizenkeizer (inspiratie hiervoor heb ik gekregen n.a.v. deze pin). Omdat ik op vijf taken uit kwam, paste dit perfect met het aantal tafelgroepen waar ik mee werk. Ik heb vervolgens het ontwerp van het takenbord hierop aangepast. 


Omdat iedere tafel in mijn groep een kleur heeft kunnen de kinderen in een oogopslag zien welke tafel welke taak heeft gedurende de week. De materiaalbaas is hiervoor verantwoordelijk, dus deze voert de taak de hele week uit.


Door te werken met klittenband kan ik aan het eind van de week de kaartjes verwisselen, zodat de taken wisselen. Ik zou er dus ook een week voor kunnen kiezen om een bepaalde taak niet uit te laten voeren.

Het takenbord heb ik op wit papier geprint en gelamineerd. De kaartjes heb ik meerdere keren op gekleurd papier gekopieerd om zo de verschillende tafelkleuren te krijgen. Je kan er ook voor kiezen de kaartjes al op de computer te kleuren en met de kleurenprinter te printen. 

Je kan het bestand hier vinden.  


Ps. Van de gebruikte pin heb ik geen originele bron kunnen vinden. Weet jij de bron, laat me dit dan alsjeblieft weten zodat ik dit kan vermelden in het bericht!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Margot,
    Wat een leuk idee!
    Ik heb een vraagje; waar haal jij de plaatjes vandaan die op het takenbord staan? Ik heb namelijk nog wat extra taken die ik wil toevoegen.
    Ik hoor het graag!
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn pictogrammen van www.sclera.be. Dit zijn pictogrammen die je vrij kan gebruiken. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen