donderdag 18 augustus 2016

Rekenen - Aanvulling op materiaal


Eerder schreef ik al dit bericht over mijn getallenlijn en dit bericht over de even en oneven straat in de klas. 
Dankzij deze tweet van Marcel Schmeier kreeg ik inspiratie om deze materialen in mijn groep aan te vullen met de bijbehorende rekenwoorden. Dit omdat we op school veel bezig zijn met de verbetering van de woordenschat van kinderen maar ook omdat het regelmatig zo is dat kinderen het verschil tussen erbij/eraf en heen tellen/terug tellen niet goed weten. 


Voor de even en oneven straat heb ik nu een eenvoudig blauw papier en deze cijferkaartjes van Juf Inger gebruikt. Ik merkte dat de huizen alleen maar als afleiding werkten voor de kinderen.


Begin van het schooljaar hangt de getallenlijn er tot 20. Gedurende het schooljaar zal hij verder uitbreiden tot 100. Door de rekenwoorden zo te plaatsen zien kinderen in een oogopslag wat de woorden betekenen. Op de foto lijkt het heel erg te glimmen, maar gelukkig is dit in de klas een stuk minder. 

De rekenwoorden die ik heb gebruikt kan je hier vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten