woensdag 17 augustus 2016

Sociaal emotionele ontwikkeling - De 'dit ben ik' spreekbeurt


Vanaf komend schooljaar wil ik in de groep gaan werken met een 'dit ben ik' spreekbeurt. Binnen onze school zijn er afspraken over wanneer kinderen boekenbeurt of spreekbeurt behoren te doen. In de onderbouw is dit bij ons niet gebruikelijk. Ik kwam echter regelmatig andere leerkrachten tegen die dit bewust wel deden en mij hebben laten inzien wat de voordelen zijn van een spreekbeurt in de onderbouw. Zo krijgen de kinderen een eerste echte kennismaking met spreken voor een groep, komen kinderen meer over elkaar te weten en is het een goed moment om te oefenen met het geven van complimenten.  

De spreekbeurt organiseer ik door gebruik te gaan maken van een 'dit ben ik' tas. Deze tas mag het bewuste kind vullen met spullen die iets vertellen over hem/haar. Dit kan van alles zijn. Ik heb zelf de tas al vol zitten omdat ik natuurlijk zelf de eerste spreekbeurt ga geven. Zo heb ik er een foto in zitten van mijn vriend, mijn knuffel van vroeger, mijn lievelingsboek en het vriendenboek dat ik de kinderen wil laten invullen dit jaar. Door de spreekbeurt voor te doen hebben de kinderen een idee van wat de bedoeling is. 
Ik wil de kinderen niet dwingen de spreekbeurt zelf ook te doen, dus ik hoop dat er kinderen zijn die enthousiast worden door mijn spreekbeurt en daardoor zelf ook wel willen. Op die manier komen hopelijk de meeste kinderen aan de beurt, maar zo niet dan is dat ook prima. Het blijft een eigen keuze van het kind. 
  
Om kinderen en ouders toch een houvast te geven van de bedoeling heb ik een brief geschreven die ik op ons ouderportaal plaats maar ook bij iedere spreekbeurt in de tas meegeef. Zo weten ouders ook wanneer hun kind aan de beurt is. Het bestand kan je hier vinden.

De tas die ik gebruik kocht ik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten