woensdag 17 augustus 2016

Klassenmanagement - Regels in de klas


Op school werken wij met de methode Kanjertraining en de daarbij horende regels en afspraken. Vanuit Kanjertraining is het belangrijk deze op een positieve manier te formuleren. We spreken dus van 'dit doen we zo' in plaats van 'dit doen we niet zo'. Op die manier maak je toch duidelijk wat de afspraken zijn maar leg je de nadruk op de positiviteit hiervan.

Voor de start van dit schooljaar heb ik al een aantal sociale afspraken op een rijtje gezet. Daarnaast ook wat praktische afspraken. Ik maak duidelijk verschil hiertussen omdat ik de sociale afspraken ook op de deur hang, zodat ouders deze duidelijk zien. Praktische afspraken voor in de klas zijn voor hen minder interessant. 
De belangrijkste (school)afspraken heb ik zelf al gemaakt en liggen klaar om gedurende de eerste weken te bespreken. Ik hang ze pas op als ze zijn besproken want ik ben er geen voorstander van om dingen op te hangen die nog niet betekenisvol zijn voor de kinderen. Daarnaast probeer ik voldoende ruimte over te houden om nieuwe afspraken toe te voegen, die kinderen bijvoorbeeld verzinnen of die we als groep bedenken na een bepaalde gebeurtenis. 
Ik vind het belangrijk om in de onderbouw te werken met plaatjes om zo de betekenis van de zin te benadrukken. Ik heb ervoor gekozen om de pictogrammen van Sclera te gebruiken omdat deze op een hele duidelijke en simpele manier de essentie van de afspraak duidelijk maken.  

De sociale afspraken ('zo gaan we met elkaar om') kan je hier vinden en de praktische afspraken vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten