dinsdag 2 augustus 2016

Sociaal emotionele ontwikkeling - Vraag van de week


Aan het begin van het schooljaar, maar ook gedurende de rest van het jaar, vind ik het belangrijk mijn leerlingen steeds beter te leren kennen. De mooiste manier om dit te doen is door middel van het voeren van gesprekken. Ik heb echter al een aantal jaren een grote groep waardoor ik soms het idee heb tijd te kort te komen voor dit soort (individuele) gesprekken. Tijdens godsdienst en tussendoor komt dit natuurlijk regelmatig voor, maar toch was ik op zoek naar een terugkerende manier van gespreksvoering en incidenteel filosoferen in de klas. 

De manier die ik heb bedacht is vrij simpel: iedere week staat er een vraag centraal. Dit is een gesloten vraag, waarbij kinderen dus alleen kunnen kiezen voor een ja of nee antwoord. Deze vraag hangt in postervorm in de klas en kinderen mogen hier hun naam opschrijven in het vak van hun antwoord. Je zou ook kunnen kiezen voor een magneetbord waar ze hun eigen naam met een magneet op kunnen hangen.


Vervolgens is dit een mooie opening voor een gesprek: hoeveel kinderen kozen er voor ja, hoeveel voor nee? Waar hebben de meeste kinderen voor gekozen? Wat maakt dat jij hebt gekozen voor ja/nee? Hoe komt het dat jij dit antwoord koos en een ander een ander antwoord? Je kan hier eindeloos mee doorgaan. Hierbij is het niet alleen belangrijk de antwoorden van kinderen te horen en de redenen waarom zij hiervoor kiezen maar ook jouw eigen antwoord als leerkracht. Op die manier leren leerlingen ook jou kennen en zet je dus in op de relatie tussen leerling en leerkracht
Door een goede mix te maken van 'simpele' en wat meer diepgaande vragen daag je kinderen regelmatig uit om ook wat verder na te denken, ook over veelvuldig besproken onderwerpen.  

De poster kan je hier vinden en de vragen hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten