donderdag 2 augustus 2018

Inrichting/organisatie - Gebruik van het whiteboard in groep 6


Eerder schreef ik al een bericht over het gebruik van mijn whiteboard in groep 3 en een bericht over mijn whiteboard in groep 2/3. Komend jaar ga ik naar de bovenbouw (groep 6) en daardoor werk ik weer net wat anders met het bord. In dit bericht leg ik kort mijn keuzes uit. 


Het linkerbord gebruik ik voor de maandkalender. Daar schrijf ik alle belangrijke evenementen op, maar ook toetsen, spreekbeurten, boekenbeurten en materialen die meegenomen moeten worden. 
Linksonder zet ik de datum van de dag. 
Rechtsonder zie je de verjaardagskalender van mijn groep van aankomend jaar. Ik heb gebruik gemaakt van het format van Meester Tim (helaas heeft hij geen site meer waar het format op te vinden is) en heb hem met mijn eigen tekst aangepast. 'De-alles-over-mij-robot' hebben kinderen ingevuld met informatie over zichzelf en daarna ingekleurd. De eerste jarige hangt vooraan en wanneer deze verjaardag is geweest mag de plaat mee naar huis en staat de volgende jarige vooraan. 

De kaartjes die ik heb hangen op dit bord heb ik zelf gemaakt en passen bij mij nieuwe dagritmekaarten. De kaartjes met de dagen van de week en de maanden van het jaar zijn hier te vinden.  


Het rechterbord gebruik ik voor de dagplanning en de organisatie van de materiaalbazen. Hierover heb ik eerder al een bericht geschreven. In het grote lege vak wil ik de inhoud van de les in het kort op gaan schrijven. Rechtsonder zie je een stoplichtpoppetje (bij groen mogen de leerlingen me storen of een vraag stellen, bij rood mag ik niet gestoord worden) en een squishy in de vorm van een drol. Ik gebruik al jaren een toilet eend en dit jaar heb ik ervoor gekozen geen eend maar een drol te gebruiken, haha! Tevens komt in dat vak ook het rooster te hangen. Zo kan ik de dagplanning aan het eind van de dag gemakkelijk overnemen op het bord.


Naast het poppetje en de drol hangt het takenbord van groep 6. Iedere materiaalbaas heeft een taak die aan het eind van de dag moet worden gedaan. Ook hier schreef ik eerder een bericht over. Ik heb de taken alleen aangepast, omdat ik dit jaar geen vijf maar vier tafelgroepen heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten